Is the Australian response to climate change adequate?
Démarrage : 17/10/24
Objectifs de la séquence :
Communicationnels :
- Anticiper sur la compréhension d’un document oral pour partir du connu afin d’accéder au sens.
- Effectuer des recherches sur internet, les synthétiser et les présenter
- Exprimer un avis sur un sujet connu à l’écrit.
- Repérer des informations dans un article ou un poème.
Linguistiques :
– la voix passive
– l’expression du conseil
– la phrase conditionnelle en if/when (rebrassage)
– le double comparatif
Phonologiques :
– /ɪ/, /iː/, /aɪ/ (+ en fonction des besoins des élèves)
Culturels :
• les conséquences du dérèglement climatique en Australie
• Blue, Karina Holden (2017)
• 2040, Damon Gameau (2019)
• "Unbearable Heat", Sacha Ingber, npr.org, 2019
• le poète-slameur Solli Raphael (Make more minutes count, 2019)
• Des innovations scientifiques au service de la planète (farming of brown seaweed)
Axe du programme :Scientific innovations and responsibilities
Evaluation/ Final task: CO/ EE (using the video from the test and everything you’ve learnt in this unit, write an Instagram post about climate change in Australia and ways to fight it).
Séance 1
=> Brainstorm sur le titre + découverte de la problématique de la séquence.
T
=> CO video, Blue, Karina Holden (trailer), 2017
HW : HW : Watch full video here: https://www.youtube.com/watch?v=-gVEX37mw2A + learn vocabulary/ write phonetics of underlined letters (on the sheet).
Séance 2
=> CE, “Unbearable Heat”, https://www.npr.org, January 2019/ part 1
HW: Read text again + exercice on passive voice (see sheet) + get familiar with Australian territories and major cities.
Séance 3
=> CE, “Unbearable Heat”/ part 2
HW: Look for information about another natural disaster in Australia. Take notes and be ready to explain it to the class.
Séance 4
=> Group work. EE, WRITING TASK (cf. photocopie précédente)
HW : Rebrassage “énoncés interrogatifs” (sur feuille)
Séance 5
=> CO vidéo, “2040” (a seaweed crowdfunding campaign, 2019)*1’20
HW : Watch video again
https://www.youtube.com/watch?v=aUnI3otKUlg
+ exercice sur le double comparatif
Séance 6
=> CE, Make More Minutes Count (poem by Solli Raphael, 2019)
HW: Read SR’s poem again. In the light of this new document, can you try to answer the chapter’s question?
Séance 7
=> CO vidéo, Make More Minutes Count, Solli Raphael, www.media.greenpeace.org, 2018
HW : Watch Solli Raphael’s video again:
+ Use a double comparative to recap Solli Raphael’s message.
+ Revise for the test