See you in 2040, Australia

 Is the Australian response to climate change adequate?

Démarrage : 03/11/25

Objectifs de la séquence  :

 

Communicationnels :

 - Anticiper sur la compréhension d’un document oral pour partir du connu afin d’accéder au sens.

- Effectuer des recherches sur internet, les synthétiser et les présenter

- Exprimer un avis sur un sujet connu à l’écrit.

- Repérer des informations dans un article ou un poème.

 

Linguistiques :

 – la voix passive 

– l’expression du conseil  

– la phrase conditionnelle en if/when (rebrassage)  

– le double comparatif  

 

Phonologiques :

   /ɪ/, /iː/, /aɪ/ (+ en fonction des besoins des élèves)

 

Culturels :

 

  les conséquences du dérèglement climatique en Australie

Blue, Karina Holden (2017)

2040, Damon Gameau (2019)

• "Unbearable Heat", Sacha Ingber, npr.org, 2019

  Des innovations scientifiques au service de la planète (farming of brown seaweed)

 

Axe du programme :Scientific innovations and responsibilities

  

Evaluation: CO

Final task: Using the video from the test and everything you’ve learnt in this unit, write an Instagram post about climate change.

 

Séance 1

=> Brainstorm sur le titre + découverte de la problématique de la séquence.

T

=> CO video, Blue,  Karina Holden (trailer), 2017

HW : HW : Watch full video here: https://www.youtube.com/watch?v=-gVEX37mw2A + learn vocabulary/ write phonetics of underlined letters (on the sheet).

 

 Séance 2

 => CE, “Unbearable Heat”, https://www.npr.org, January 2019/  part 1

 HW: Read text again + exercice on passive voice (see sheet) + get familiar with Australian territories and major cities.

 


 Séance 3

 => CE, “Unbearable Heat”/ part 2

 HW: Look for information about another natural disaster in Australia. Take notes and be ready to explain it to the class.

 

Séance 4

=> Group work. EE, WRITING TASK (cf. photocopie précédente)

  HW : Rebrassage “énoncés interrogatifs” (sur feuille)

 

 Séance 5

 => CO vidéo,  “2040” (a seaweed crowdfunding campaign, 2019)*1’20

 HW : Watch video again

https://www.youtube.com/watch?v=aUnI3otKUlg

 + exercice sur le double comparatif

 

Séance 6

 => CE,  A Long Road Ahead, Tiffanie Turnbull, bbc.com, 2023, 1/2

  HW: Read text again. In the light of this new document, can you try to answer the chapter’s question?


Séance 7

 => CE,  A Long Road Ahead, Tiffanie Turnbull, bbc.com, 2023 2/2

 HW : Identify and comment on the use of the modal auxiliary WOULD in the text (on sheet).

+ Revise for the test