Good old days


Does vintage culture help us to feel good about oursevles?

Démarrage: 

TABC/ TD : 12/09/2024


Objectifs de la séquence  :

 Communicationnels :

 - Anticiper sur la compréhension d’un document oral/écrit pour partir du connu afin d’accéder au sens de l’inconnu (témoignages personnels et documents narratifs).

 -  Effectuer des recherches sur internet, les synthétiser et les présenter

-  Repérer des informations dans un article de presse ou un texte littéraire

 

Linguistiques :

 

Le prétérit, l’habitude au passé (used to/ would), conseil avec should, le vocabulaire de la publicité, la nostalgie, les tendances, l’enfance, les souvenirs, l’événement, le partage

 

Phonologiques :

 

  Accentuation convaincante pour présenter un document avec enthousiasme.

 

Culturels :  

Les repères culturels des années 90, la « génération Y », les stratégies publicitaires basées sur la nostalgie, les enjeux sociaux de la mémoire collective

 

Axe du programme : Identités et échanges/ territoires et mémoires

 

Evaluation : CE

Final task ( EE): Rédiger un article sur une exposition rétro. 

 

1/8

 => Brainstorm sur le titre de la sequence + problématique.

=> CE/ EO- “Throwback Thursdays” (poster for a TBT night at Backyard, California, 2018)

HW : Learn vocabulary on sheet + ask you parents if they used to watch + like the Fresh Prince of Bel Air.

 Here is a link to The Fresh Prince's opening credits if you want to listen to the lyrics again.


2/8

 

=> CO vidéo, “Child of the 90s”, internet explorer commercial, 2013.

 

HW:  Grammar  « l’habitude au passé avec WOULD » (see previous sheet)

 

3/8

 => CE,  The return of Vintage Style (Emily Ludwa, The State News, 2019)

HW: Exercice “complète les phrases suivantes avec WOULD” (see previous sheet).

 

4/8

 

=> CE, The return of Vintage Style (part 2)

 

HW: HW² on sheet (What modal auxiliary is used in the last paragraph? What does it express?)

 

5/8

 

=> EO (group work), Working on the audioguide for an exhibition…

 

HW: Choose another object for the exhibition and record an audioguyide entry to introduce it + put it on e-lyco.

 

6/8

 

=> CO,  Millenials: the most nostalgic generation? (the Big Beat Manifesto, Sparks, Belin 2020)

 

HW: In the light of this new document, can you try to answer the chapter’s question? + read “bonuses” so as to be able to explain what generations X, Y and Z are.

 Listen to recording here:


7/8

 

=> CE,  Nostalgia Marketing and the Retro Revolution (Steve Harvey, Fabrik.com, 2017)

 

HW: Exercice “complète les phrases suivantes avec WOULD” (see previous sheet).

 

8/8

 

=> CE,  Nostalgia Marketing and the Retro Revolution (Part 2)

 

HW : Be ready for the test.