Does vintage culture help us to feel good about oursevles?
Démarrage:
TABC/ TD : 12/09/2024
Objectifs de la séquence :
Communicationnels :
- Anticiper sur la compréhension d’un document oral/écrit pour partir du connu afin d’accéder au sens de l’inconnu (témoignages personnels et documents narratifs).
- Effectuer des recherches sur internet, les synthétiser et les présenter
- Repérer des informations dans un article de presse ou un texte littéraire
Linguistiques :
Le prétérit, l’habitude au passé (used to/ would), conseil avec should, le vocabulaire de la publicité, la nostalgie, les tendances, l’enfance, les souvenirs, l’événement, le partage
Phonologiques :
– Accentuation convaincante pour présenter un document avec enthousiasme.
Culturels :
Les repères culturels des années 90, la « génération Y », les stratégies publicitaires basées sur la nostalgie, les enjeux sociaux de la mémoire collective
Axe du programme : Identités et échanges/ territoires et mémoires
Evaluation : written comprehension
Final task : written expression (optional, ask teacher for subject)
1/8
=> Brainstorm sur le titre de la sequence + problématique.
=> CE/ EO- “Throwback Thursdays” (poster for a TBT night at Backyard, California, 2018)
HW : Learn vocabulary on sheet + ask you parents if they used to watch + like the Fresh Prince of Bel Air.
Here is a link to The Fresh Prince's opening credits if you want to listen to the lyrics again.
2/8
=> CO vidéo, “Child of the 90s”, internet explorer commercial, 2013.
HW: Grammar « l’habitude au passé avec WOULD » (see previous sheet)
3/8
=> CE, The return of Vintage Style (Emily Ludwa, The State News, 2019)
HW: Exercice “complète les phrases suivantes avec WOULD” (see previous sheet).
4/8
=> CE, The return of Vintage Style (part 2)
HW: HW² on sheet (What modal auxiliary is used in the last paragraph? What does it express?)
5/8
=> EO (group work), Working on the audioguide for an exhibition…
HW: Choose another object for the exhibition and record an audioguyide entry to introduce it + put it on e-lyco.
6/8
=> CO, Millenials: the most nostalgic generation? (the Big Beat Manifesto, Sparks, Belin 2020)
HW: In the light of this new document, can you try to answer the chapter’s question? + read “bonuses” so as to be able to explain what generations X, Y and Z are.
Listen to recording here:
7/8
=> CE, Nostalgia Marketing and the Retro Revolution (Steve Harvey, Fabrik.com, 2017)
HW: Exercice “complète les phrases suivantes avec WOULD” (see previous sheet).
8/8
=> CE, Nostalgia Marketing and the Retro Revolution (Part 2)
HW : Be ready for the test.