Science Fiction

Can the art of science fiction help us understand our society?



Démarrage : 

2EFG : 09/01/2024
2B: 10/01/24

Objectifs de la séquence  :


Communicationnels :

Etre capable de poser des questions et d’y répondre spontanément et en mettant le ton.

 

Linguistiques :

 Les auxiliaires modaux/ opposition & contraste/ le present perfect/agree/disagree/ cause-consequences

 

Méthodologique :

 Les mots de liaison

 

Phonologiques :

 Les diphtongues et les triphtongues.

 

Culturels :

 Haute technologie, robots, voyage dans l’espace, dystopie, révolte, utopie

 Notion du programme abordée => La création et le rapport aux arts



 Evaluation = CE

Final task: Participate in a collaborative writing competition.

 

SEANCE  1

=>  Découverte du thème et de la problématique.

HW : Learn “useful words”

 


 SEANCE  2

 => CO. A fan of Sci Fi, New Missions 2014

 HW : Listen to the recording again (CD or click on this link) and note down any modal auxiliaries that you can hear + find out what dystopia/utopia mean (one sentence).

 

SEANCE 3

 => CE, “Deadly Rules”, Suzanne Collins, The Hunger Games, 2008

 HW : Exercice on sheet (modal aux)

 

SEANCE  4

=> CE, “Deadly Rules” (part 2)

HW : writing assignemnt Your voice, your choice (sheet)

 

SEANCE 5

- Tâche intermédiaire. Writing workshop in groups. 

HW : « I know how to use linkwords » on sheet (rappel) + find out information about the Coachella festival

 

SEANCE  6

=> CO vidéo, "Top 10 movie predictions that came true", Watchmodjo, 2022

HW : Watch full video and write down sentences with modal auxiliaries + learn “useful words”

https://www.youtube.com/watch?v=uotsI6Kuv-g 

SEANCE 7

 =>  "Top 10 movie predictions that came true", Watchmodjo, 2022, part 2 *

HW : 


- Watch full video on Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=uotsI6Kuv-g

 - Copy and do the following (blue) exercice :

Grammar: suppositions in the past

“Back to the future part two may not have gotten everything about 2015 right but it's still got a surprising number of things correct”

Identifie les mots qui expriment une supposition au passé.

Comment celle-ci est elle grammaticalement construite ?

Your turn:

Give another example of supposition in the past in the context of this chapter 


SEANCE 8

 => CE, “Child Soldiers”, Orson Scott Card, Ender’s Game, 1985

 HW : Find modal aux.  in the text and explain what they express.

 

SEANCE 9

=> CE, “Deadly Rules” (part 2)

 HW : Now your turn 1-4

 



SEANCE 10

 => CE + EOI Star Trek: The vision of a better society

 HW:  TEST CE + NYT 5-7